Tuesday 12 May 2015

Hari Istimewa

Selamat Hari Ibu utk semua ibu2 kat luar sana.
Tak kira la baru sehari je jadi ibu.
Dah year three ke...dah bergelar nenek ke.
We are still a mother to somebody in this world (regardless masih hidup atau sudah meninggal dunia).
Aku percaya setiap dr kita mesti nak jadik ibu yg terbaik utk anak2 kita kan?
Ada ke yg takmo langsung jadik mak yg terbaik? 
Aneh pulak kalo ada..

Except those yg memang jiwa keras la. Silap. Takde jiwa. 
Sanggup campak bayi kat tepi toilet, dlm sungai.
Dera anak..pukul bantai..cucuh puntung rokok.
Tu toksah panggil mak la..tu kita panggil bingai terus.

Ape yg special no duk sambut Hari Ibu..Hari Bapa..?

Mcm2 versi ada. Lain org lain cara. Kan?

Ada yg betul2 sambut dan bawak emak keluar dan celebrate mkn2 sdp kat luar. Bg can kat mak cuti kemas dan masak katanya. Bagus gak. Dpt mak kita rehat. Dlm setahun ada 365 hari. Maka masa hari ibu la mak dpt off day. Pakai cun2, anak dan suami treat di luar. Lebih best kalau ada hadiah iringan mcm spa treat ke, manicure/pedicure ke..

Ada yg tak mampu mewah2 sambut di luar tapi cukup dgn sebijik kek kedai Milky tepi bank Muamalat tu, siap tulis Happy Mothers Day, bubuh lilin satu. Pastu mkn beramai2 kat rumah. Ini pon bagus jugak kan. Snap gambar 2-3 keping buat kenangan. Snap je la, cuci nye tak.

Ada juga yg cukup sekadar ucapan kat telefon, sbb jarak memisahkan. Sambil malu2 sebut "mak..I luv u.."
Hehe..percayalah emak kembang setaman even sekadar ucapan. Ini pon bagus jugak. Nak sebut syg emak selalu kang emak kata merepek. Maka, amekla kesempatan sempena hari istimewa, baru ucap ILU kt emak.

Ada pulak yg jenis wish kasih syg kat emak kat public; wish kat FB or tweeter. Kemain besar buh gambar emak. Sebelah lagi gambar emak mertua. "syg kedua2 emak sy ni..slmt hari ibu emak...muahciked.." Yg ni pon murni juga, cuma kadang tu tak mampu paham camne la emak korg boleh tau korg wish yer..sedangkan emak2 kita ni akaun FB pon takde. Yg ada mungkin akaun Tabung Haji ajo. Or maybe bersangka baik, memang dah wish by call, tapi masih mau share wish di FB, supaya sekelian alam tau yg kita syg emak. Kalau tak upload, nanti dikata tak syg emak pula. Gitu.

Ada org tanya kat aku. Ko tak sambut ke hari ibu? 
Aku tanya dia balik. Apesal ek ko tanya gitu?
Wall ko takde pon upload gambar muah2 emak ko.
Hehe. Pesal tu ke.

Sbb tu aku kata, lain org lain cara.
Cara aku mungkin kuno sikit..bergantung. Sama mcm celebrate birthday.
Kalau mase hari istimewa tu kita berjauhan, cukupla call aje.
Kalau mase tu kebetulan memang ada berdekatan, bolehla nk celebrate extra sikit, mkn besar ngn kek cheese ke. 
Tapi yg selalu cara sambutan aku ni bergantung byk kt tebal poket. Kalau tebal, molek sikitla sambutan, kalau tak berapa tebal, modal wish air liur aje la haha.

Yg pasti aku memang bkn spesis wish kt FB ni. Sbb aku memang tak reti nau, terasa agak plastik lak upload semata2...tp tujuan asal tak sampai pon..haha..kan?? Nanti kalau emak2 aku dah ada FB, baru aku tag diorang.

Ada org langsung tak wish pon kat emak. Adakah bermaksud derang ni tak syg emak?

Kdg2 aku rase kelakar jugak ngn mentaliti kita ni. 
Agaknya dah selalu nau dimomokkan ngn update kat virtual internet.
Majority guna FB/tweeter utk share feeling. Kejap2 I lap u. Kejap2 I miss u, kejap2 I hate u.
Bile tak buat, nampak mcm ko pelik. 
Ke korg tak pernah dengar private msg, sms, voice call.

So, cara korg lak camne? Ada tak sangkut yg aku mention kat atas tu.

Okla taknak kalah, aku pon dpt gak ni ha bunga hari ibu hehe.
Tp bkn hubby yg bg pon, kwn opis bg.
Sweet kan.
Bang z bg ucapan je. Tu pon melalui Zarif. 

3 comments:

  1. Replies
    1. thx Julia..selamat hari ibu jugak my fren.
      Td aku terbc blog ko story lama mase ko bwk bdk2 g bird park.
      Mcm nk pergi tp taktaula skrg ni best ke tak.
      Sbb bile aku lalu je sunyi je. Haha.

      Delete
    2. Sori lmbt reply... Busy bebenau... Aaa Bird Park waktu aku pi tu dah lama tak pasti lak la ni best ker idak... try la pi.

      Delete