Friday, 6 November 2015

Hutang

Tetiba rasa nak bercakap bab hutang ni.

Selalu bile berlaku kematian, nanti akan ada waris si mati tanya..
"Kalau Arwah si polan ni ada berhutang...boleh la berjumpa kami warisnya..
kalau tidak bagi pihak si Arwah, saya mohon minta halal...bla bla"

Kan?

Tapi kalau betul si mati ada berhutang dengan kita...memangla tak tergamak nak menuntut time tu jugak...tak menyempat benor. Waris dah sebut minta berjumpa waris kendian..maka...kendian lah tuntut.

Macam mana pula utk situasi waris memang sedia maklum si mati ada hutang? 
Hutang dengan Allah SWT mau pon berhutang sesama manusia...dan kita tau?
Wajip kah kita lunaskan?

Terjumpa viral di FB ada sebut..selagi hutang bertunggak...itu yg akan mengikat si mati dari bertemu Allah SWT. Hutang sesama saudara apatah lagi. Selagi ia nya belum di halalkan.

Bahaya kan hutang2 ni...dalam Surah Al Baqarah pon sebut berulang kali.

Aku ada kisah juga. Perihal hutang ni. Kami jadi waris yang tahu. Serba salah jadinya sebab nak lunaskan guna wang sendiri...keluarga sendiri pon mencungap. Sumber dari si mati tak berapa nak ada.

Hutang yg agak menggunung!

Tapi Alhamdulillah, mungkin niat waris sudah ada. Hujung kemelut, ada jalan yg Allah nampakkan. Walau pon tak banyak...tapi ada. Jadikla.

Kami lunaskan hutang dgn Allah dahulu...spt zakat, fidyah etc. Bakinya, kami cari pemiutang2 yg kami kenal dan lunaskan walaupon tidak secara penuh. Alhamdulillah byk yg sudi menghalalkan. Lega teramat bila dpt bersemuka dgn mereka dan dgr sendiri tuan punya badan menghalalkan. Rezeki yg ada jadi milik anak cucu mereka sbg saguhati atas kebaikan mereka.

Yg ini memang betul. Lega rasanya bila bab hutang dapat diselesaikan. Masih ada sikit lagi usaha nak mencari pemiutang yg lain. (Sebut pemiutang dah macam sembang akaun ko!)

Duit berbaki tu..kami belikan telekung dan Al-Quran utk diwakafkan di surau/masjid berdekatan atas nama Arwah.

2 hari lepas tu...mama ada sebut bermimpi seorang lelaki cuba mendukung Zarif..tak nampak muka sebab lelaki tu memalingkan muka. Mama ckp..

Maaf ye encik..saya ni tak biasa bagi org asing mendukung cucu saya. Mohon pulangkan.
Lelaki tu pon berpaling...muka bercahaya sambil tersenyum. Arwah dtg dlm mimpi Mama.

Kebetulan atau tanda terima kasih. Aku pun tak pasti.

Nampak mudah kan menyebut utk menuntut dari waris bab2 hutang ni...tapi tetiba rasa tanggungjawap waris tu besar yg amat. Lagi2 utk kes yg waris tau.

Al Fatihah.

No comments:

Post a Comment