Thursday 11 June 2015

Shaver Mahal vs Murah

Sambil layan lagu petang2 macam ni...sambil aku melayan komen2 kawan2 pasal status aku kat FB tadi. Apa yang aku tulis tu memang pandangan peribadi sendiri. Sebab hari2 kan observed kat wall. Dah macam kronik pulak aku tengok sekarang. Berlaga2 dah memasing nak suarakan pandangan.


Again, nak suarakan pandangan tu takde masalah.
Yang jadi masalah tu cara kau menyuarakan. Kita ni kadang terlepas pandang. 
Kita rasa kita mampu buat, orang lain tak mampu buat sebab orang lain taknak belajar.

Honestly, aku dah jadi kurang seronok membaca status2 zaman sekarang ni.
Banyak yg tulis masa tengah beremosi. Kalau tak dapat terima pendapat orang...lagiiiii la kau beremosi. Meroyan2 aku tengok. Hehe tapi aku tetap bacalah. Halwa mata.

Sebab tu aku lebih suka diam aje. Observing. 

Jujurnya memang ada sekali tu aku agak emosi lah baca satu status tentang cukur kepala bayi. Emosi aje. Reply tak kuasa.

Awalnya baca, cik kak ni nak kongsi kemeriahan majlis bercukur dan proses membotakkan kepala anaknya. Sekali dia selit2 soalan berbaur pula. 

Kenapalah kita taknak cukur kepala anak sendiri? Kenapa kita biarkan tangan2 lain selain ibu bapa utk mencukur? Aku tak paham betul kenapa nak cukur dekat kedai? Suami aku siap pakai shaver mahal bla bla..boleh aje..bla bla..aku pangku elok aje bla bla bla...tak mencuba memang lah taktau..bla bla...nikmatnya buat sendiri....

Yg mana parent bersetuju...memang lah menambah rencah. "aah nye..cukur kepala pun nak pegi kedai?"..."apa menda tah yg susah no nak cukur?"..."nak dapat pahala pun taknak". Kau yakin ke yg mak bapak tu taknak pahala kak? 

Yg kurang setuju pun komen jugak dengan penjelasan masing2. "dah cuba tapi terluka"..."bapaknya takut darah"...bla bla...Ewah yg cik kak pun jawap..."kan boleh buat sambil susukan..bla bla..." "suami kita pakai shaver yg mahal tu...senang"...sepatutnya memang parent yg cukurkan"

Mungkin dia agak parent lain tu penakut sampai tak mencuba kot. Atau mungkin dia rasa memang mak2 lain boleh tak terpikir idea cukur sambil menyusu. Tinggi betul kot bengap mak bapak yg lain dia rasa. Aku lagi tak paham, celah mana yg cik kak ni tak boleh terima yg ada parent memang tak mampu buat sendiri (dgn alasan masing2). Mentang2 suami dia terer kan??

Again, jangan lah memukul rata...mentang2 lah suami kita mampu beli shaver mahal yg memudahkan...terus kita rasa riak kita buat lagi elok dari mak bapak yg lain. Asalnya niat nak tunjuk gambar anak dah botak, terus bertekak2 pulak jadiknya.

Cuba kalau ayat cik kak di"manis"kan sikit macam..."best betul pertama kali dpt cukurkan Leman (cth ye)...senang aje, kebetulan Leman pun tidur, lagi senang..mak2 kat luar sana, cubalah juga buat sendiri. Kalau tak dapat peluang skrg, cuba cukur anak kedua pula. Jimat pun jimat. 

Cuma kalau ayat camni, takdelah pulak peluang nak bgtau jenama shaver kan?


No comments:

Post a Comment