Thursday 6 November 2014

Org Nk Jadi Nanny...Ko Pun Nak Jadik Jugak...

Huihhh mendidih darah tgk video2 pengasuh bangsat yg tgh viral skrg ni..

  • Satu..video pengasuh kat ala2 taska tgh rodok mulut budak nk suap mkn ubat
  • Dua..video pengasuh indon tgh suap baby makan sambil baring, tp ko bantai2 budak tu..
  • Tiga..pic budak laki 3 taun kena ikat kaki tgn kat umah pengasuh...kantoi ngn mak budak ni sdiri..
Detail video korg carik sdiri..tak tergamak nak explain camner kejinye perbuatan pengasuh lahanat ni..

Eh knp ekk...menjadik2 lak perangai manusia pengasuh ni..?
Org lain nk ngasuh..ko pon sebok nak ngasuh gak..
Org lain penyayang..ko tu hati batu...tp berangan nk duit org..ingt nak senang la kan..? Jg budak...budak kan tak pandai melawan..kalo baby lagi tak pandai ngadu domba...kan?

Huihhhhh mendidih2 aku baca..tp frankly...video tu tgk sekerat2..itu pon sbb kat FB dia autoplay..kalo ikut aku...mmg aku tak kuasa nak klik tgk...sgt la kesian dan tak sampai hati...alangkan tertgk sikit pon aku dah berkaca2 air mata...sbb terbyg...kalo la yg kena dera tu si Zarif...ohhhhh...

Paling aku tak paham tu..kalo ko mmg terserlah takde unsur penyayang..penyabar...yg ko gagah jugak nak kja kat TASKA or offer jadik pengasuh tu pehal?

Menjaga baby atau budak baru naik ni mmgla besar dugaan..yg menangis la, yg terberak la, yg kjap2 nk dukung la...kang jatuh la..tp once ko dah accept nk jaga anak org..buatla dgn penuh AMANAH.

Baby tu anak syuga...takde salah ape..adatla budak2 kecik ada perangai..yg tua kutuk cam ko pon mcm2 perangai kan??

Teringat ada sekali aku baca blog sorg mama ni..dia anta baby umor baru lepas pantang camtu kat sebuah pusat asuhan kt Putrajaya...agak femes la pusat tu..tp yg sadisnye perangai pengasuh kat situ la..

Mama tu bayor daftar dah la mahal...last2 dpt la antar 4 ari aje..mama tu benti anta dah..tp takat 4 ari pon owner tu kemain tak tau malu mintak duit ratus2..kalo aku jadik mama tu pon aku tak sanggup anta..baby di biar kelaparan..alasannye baby taknak nyusu walhal ko pegi panaskan susu EBM tu tahap didih pastu ko sua kat baby...tak ke melecur lidah mulut? Zat rosak toksah cakapla...

Konon marah kat mama tu kan...ari last tu, masa mama tu nk check poopoo...sekali jumpa sarung tgn yg sengaja diletak dlm diaper..saje je kan perangai? Nak lebih cilakak...siap tulis belakang diaper tu "Farid Pig" ...pig ok? pig? **nama Farid tu contoh..aku tak ingat nama baby...

Sbb tu la nowadays ni ramai new parent jadik takut...aku lepas beranak pon jadik susah hati...dapat ke tak carik nanny yg baik...risau aje dpt nanny yg haram jadah cam yg kantoi kat news...yg tak kantoi tak tau laaaa...

Tapi Alhamdulillah...dipertemukan dgn Mama Liza..org senegeri...yg setakat ke hari ni elok aje menjaga Zarif...

Ape pengasuh2 yg hati busuk ni taktau ke...kalo derang jaga anak org elok2..bkn takat imbuhan gaji atau dpt duit extra...malahana dpt pahala lagi..sbb ko dah tlg didik anak org kan..mcm cikgu...even korg bkn cikgu...tp korg la yg hadap budak2 ni waktu siang...ajar ape ptt..tegah ape ptt..

Sakit jantung!

No comments:

Post a Comment